Meest gestelde vragen

f.a.q.

Jij hebt een vraag? wij het antwoord!

Dit zijn de meest gestelde vragen én antwoorden op dit moment. Alle praktische informatie die je nodig hebt voor jouw verre vakantie.

Je verre vakantie voorbereiden. Waar moet je op laten, wat moet er verplicht mee op reis en wat niet ? Geen zorgen: met een beetje hulp van de Afrika Reisopmaat begint je vakantie heerlijk ontspannen. Fijne reis en vakantie!

Vind je niet het antwoord op jouw vraag aarzel niet en neem contact met ons op!
Telefoonnummer  030 203 5808 of +27 71 459 1930 (uitsluitend WhatsApp) of e-mail ons op  [email protected]  

Wij nemen spoedig contact met je op om jouw vraag te beantwoorden. 

Verzorgen jullie ook de vliegtickets?

De vluchten vanuit Nederland naar je eindbestemming in Afrika zijn niet inbegrepen in de reissom die op de website zijn gepubliceerd, maar de vliegtickets kunnen we wel voor je verzorgen.

Wanneer krijg ik de reisbescheiden?

De reisbescheiden ontvang je zo snel mogelijk na betaling van de volledige reissom.

Kan ik een reis- en annuleringsverzekeringen bij jullie boeken?

Ja dit kan zeker! Wij kunnen voor jou een voordelige reis- en annuleringsverzekering afsluiten via Allianz Global Assistance. Hierbij kan je kiezen uit uit onderstaande smaken.

Kortlopende reisverzekering, werelddekking. Dit kan vanaf € 2.30 per persoon per dag.
Annuleringsverzekering. Deze is er vanaf 5.9% van de reissom.

Allianz Global Assistance is de specialist op het gebied van reis- en annuleringsverzekeringen. Heeft een eigen alarmcentrale om wereldwijd hulp aan jou te verlenen. Is al meerdere keren gekozen tot de Beste Reisverzekeraar.

Je kunt ook zelf gemakkelijk online je Allianz reis en annuleringsverzekering afsluiten via onderstaande links.

Annuleringsverzekering

Reisverzekering

Eigen Risico Verzekering Autohuur

Hoeveel bedraagt de aanbetaling?

De aanbetaling is 20% van de totale reissom, voor boekingen met vertrek binnen acht weken dient de gehele reissom direct na boeking betaald te worden. Het kan zijn dat wanneer er speciale promoties zijn of wanneer het hoogseizoen is dat er afwijkende voorwaarden gelden. Uiteraard zullen deze met jou worden doorgenomen.

Hoeveel weken voor vertrek moet ik het restant bedrag betalen?

Het restantbedrag moet uiterlijk acht weken voor vertrek volledig betaald zijn. 

Zijn de genoemde prijzen op de website per persoon?

De prijzen die je op onze website ziet, zijn per persoonsprijzen.

Preferenties / Essenties

Bij je reservering is het mogelijk om een kamer preferentie door te geven. Een preferentie is een voorkeur en kan nooit worden gegarandeerd.

Daarnaast kan er op medische gronden een essenties worden verlangd. Een medische essentie dient bevestigd te worden door Afrika Reisopmaat. Indien dit niet het geval is, dan wordt de reisovereenkomst na overleg met u ontbonden. Afrika Reisopmaat brengt een bedrag van €50,- per medische essentie in rekening, gezien de aan het verzoek verbonden organisatiekosten en communicatiekosten.

Een essentie verzoek op andere dan medische gronden neemt Afrika Reisopmaat alleen in behandeling, als dit een redelijke kans van slagen heeft. Ook hier geldt dat Afrika Reisopmaat de essentie dient te bevestigen. Indien de essentie niet bevestigd kan worden, dan wordt de reisovereenkomst na overleg met jou ontbonden. Afrika Reisopmaat brengt een bedrag van €50,- per essentie in rekening, gezien de aan het verzoek verbonden organisatiekosten en communicatiekosten.

Tenaamstelling

De hoofdboeker is verantwoordelijk voor het correct doorgeven van de namen van alle reizigers conform paspoort. Indien de namen foutief worden doorgegeven en later gewijzigd dienen te worden, dan zijn hier kosten mee gemoeid welke Afrika Reisopmaat aan je zal doorberekenen.

Wijzigen of annuleren van de reis

Indien je de reis wilt wijzigen of helaas moet annuleren, dien je ons hiervan per e-mail op de hoogte te stellen. Telefonisch kunnen we hier helaas geen uitspraken over doen. Voor de kosten van het annuleren van jouw reis zie de boekingsvoorwaarden onderaan deze pagina.

Wijzigen

Na totstandkoming van de overeenkomst is het mogelijk om de reis te wijzigen. Wijzigingen dienen schriftelijk te worden doorgegeven, waarna Afrika Reisopmaat zal nagaan of het mogelijk is om de reis te wijzigen. Indien er een wijziging in de reissom optreedt, dan zal deze worden doorberekend. Daarnaast rekent Afrika Reisopmaat € 75,- per wijziging plus eventuele annuleringskosten.

Annuleren

Wanneer een overeenkomst wordt geannuleerd, zal Afrika Reisopmaat naast eventueel verschuldigde reserveringskosten annuleringskosten in rekening brengen. Deze annuleringskosten hebben betrekking op de reissom exclusief de internationale vluchten.

Bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling.
Bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 14ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom.
Bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom.
Bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom.
Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

Het is mogelijk dat de annuleringskosten hoger zijn. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.

Indien een reiziger uit het reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd. Het reisgezelschap wordt hierdoor kleiner, waardoor de prijs per persoon hoger kan worden. Afrika Reisopmaat zal de verhoogde prijs is dit geval doorberekenen.

Onverhoopt een klacht tijdens je reis?

Een tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst dient ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat meteen naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich, eerst te melden bij de betrokken dienstverlener. Indien er geen oplossing komt, dan dien je te melden bij de reisleider. Indien de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet deze direct worden gemeld bij Afrika Reisopmaat.

Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, dan zal de klacht ter plaatse schriftelijk worden vastgelegd. Alleen wanneer deze procedure is opgevolgd, kan de reiziger na thuiskomst een schriftelijke klacht indienen bij Afrika Reisopmaat. Dit dient uiterlijk 1 maand na thuiskomst te geschieden. Afrika Reisopmaat zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk een inhoudelijke reactie geven. Klachten welke ter plaatse niet zijn vermeld, kunnen na afloop van de reis niet meer in behandeling worden genomen.

Contact buiten kantooruren

Vliegmaatschappij:

Voor vragen/ wijzigingen of andere urgente zaken buiten kantoortijd dien je de  vliegmaatschappij te contacten.
Binnen kantoortijden neem je contact op met ons. 
Onze openingstijden zijn: Maandag t/m vrijdag 08.30 tot 17.00 uur.

Op bestemming: 

Als je op bestemming bent en heb je een vraag/ is er onduidelijk of een probleem dan dien je onze lokale agent ter plaatse bellen, zei kunnen je direct helpen. Dit geldt voor binnen als buiten kantoortijd. De gegevens van onze lokale agent staan in je reispapieren vermeld. 

Wijzigingen door de reisorganisatie

In sommige gevallen kan het door omstandigheden nodig zijn om een reis te wijzigen. In geval van wijziging doet Afrika Reisopmaat de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Dit doen wij binnen 3 kalenderdagen nadat wij van de wijziging op de hoogte zijn gesteld. Vanaf 10 dagen voor vertrek geldt hiervoor een termijn van 1 kalenderdag. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie wordt beoordeeld naar objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken.

De situering van de accommodatie in de plaats van bestemming.
De aard en klasse van de accommodatie.
De faciliteiten die de accommodatie verder biedt.

Extra kosten nationale parken

Om de nationale parken te betreden, en ook om daar te verblijven, dienen er naast de kosten voor de overnachting nog andere kosten betaald te worden. De verschillende benamingen hiervoor zijn:

  1. Conservation levies
  2. Conservation fee
  3. Park fees
  4. Community levy
  5. Foundation levy
  6. Gate fee

Deze gelden worden geint door het nationale park en/of de lodge om zo de toekomst van het park en de wilde dieren veilig te stellen voor toekomstige generaties. (Onderhoud, personeel, etc.)

Deze kosten (op enkele na) kunnen zowel van tevoren als ter plaatse worden betaald, dit verschilt per park. Kosten zijn per persoon per dag en verschillen per park.

Let op:
Controleer goed je hotelvouchers om te zien welke situatie er voor jou van toepassing is.  

Loadshedding in Zuid-Afrika – wat is dat precies?

Loadshedding betekend dat er voor een korte periode geen elektriciteit is op een bepaalde lokatie. De meeste elektriciteit wordt namelijk opgewekt in verouderde kolencentrales, waar vaak storingen zijn. Zuid-Afrikanen zijn eraan gewend dat voor een deel van de dag de stroom uit voorzorg wordt afgesloten, het zogeheten loadshedding.

Dit kan betekenen dat je tijdelijk geen wi-fi en elektriciteit hebt in je hotelkamer, hotel of restaurant. Hotels communiceren altijd naar de gasten hoe laat dit op de dag zal plaatsvinden, zodat een ieder hier rekening mee kan houden. Veel lodges en safari accommodaties beschikken over zonnepanelen en/of een aggregaat en hebben van de loadshedding geen last.