Zelf auto rijden door Zuid-Afrika

Comfortabel autorijden langs de kust van de West Kaap

Is het verstandig om zelf auto te rijden door Zuid-Afrika?

Zelf auto rijden in Zuid-Afrika kan dat wel ? Deze vraag wordt regelmatig gesteld door onze klanten. Mijn antwoord als specialist in Zuid-Afrika reizen is ja! Wanneer je zelf rijdt kun je stoppen wanneer je maar wilt. Je kan gaan en staan waar je wilt en ben je niet afhankelijk van anderen. Flexibiliteit alom en de wegen zijn nog redelijk goed begaanbaar ook!

Natuurlijk moet je je goed voorbereiden als je zelf gaat autorijden door Zuid-Afrika. Er zijn genoeg goede reisboeken voorhanden en op internet kun je ook veel informatie vinden. Toen ik tijdens een eerste safari vakantie in Zuid-Afrika ging rijden was dat even spannend, want ze rijden immers aan de linkerkant van de weg. Maar het went allemaal heel snel. Buiten de grote steden is het rustig op de weg. Geen ellenlange files, wat een verademing!

Je komt dichterbij de lokale bevolking wanneer je zelf rijdt, want het leven speelt zich vaak langs de weg af. Wanneer je je auto veilig hebt geparkeerd, kun je uitstappen en over die gezellige markt lopen. Langs de Tuinroute komt je regelmatig borden tegen: Padstal. Gewoon de borden volgen want hier worden o.a. verse producten verkocht.

Heerlijk om verse aardbeien of een vers broodje te kopen. Je rijdt eenvoudig 300 km op een dag, wat je meestal helemaal niet in de gaten hebt. Dit komt door dat je relaxt rijdt in je eigen tempo, de zon schijnt meestal en het landschap is adembenemend mooi. Vertrek vroeg als je een lange dag voor je hebt met veel kilometers. Vraag een ontbijtpakket bij je hotel voor onderweg.

Het wegdek in het Noordoosten van Zuid-Afrika in de provincie Limpopo.

Met je auto door het Kruger Park

Zelf auto rijden in Zuid-Afrika kan ook heel goed in Kruger Park. Een aantal jaar geleden reed ik door het Kruger Park tot ik plots niet verder kon. Wat was er aan de hand? Een troep leeuwen had bedacht dat het door de zon verwarmde asfalt toch wel een ideale plek was om de middag door te brengen. Het hele gezin lag al luierend op een rij en versperde de weg. Na prachtige foto-opnames (elk nadeel heb zijn voordeel!) zat er niets anders op om rechtsomkeer te maken en via een andere weg mijn einddoel te bereiken. Dit is safari in Afrika!

Het wegennet

Zuid-Afrika heeft het beste wegennet van Afrika. Er zijn nationale wegen (dit zijn snelwegen, autowegen en vierbaanswegen voor alle verkeer), regionale wegen (goede secundaire tweebaanswegen) en secondaire provinciale wegen (alleen in de categorie komen zand- en gravelwegen voor). Op aantal nationale wegen wordt tol geheven. Dit zijn over het algemeen vierbaanswegen. Veel wegwijzers geven niet de plaatsnaam maar het wegnummer aan.

Verkeersveiligheid

Er vinden in Zuid-Afrika jaarlijks ook verkeersongevallen plaats vanwege onverantwoord rijgedrag van bestuurders: ze rijden te hard, rijden agressief of rijden onder invloed. Houd rekening met veel loslopend vee op de weg. Rijd ’s avonds en ’s nachts extra voorzichtig. In met name de landelijke gebieden wordt het afgeraden in het donker te rijden, onder andere vanwege mogelijke gaten en kuilen (potholes) in de weg, wegwerkzaamheden die niet goed zijn aangegeven met borden of hekken en loslopende dieren op de weg.

In verband met criminaliteit (carjacking) kun je het beste alleen de doorgaande wegen gebruiken en tijdens je rit de ramen gesloten houden en de portieren vergrendelen. Wanneer je de auto parkeert laat dan waardevolle spullen niet in het zicht in de auto liggen. Maar stop die camera of tablet in de kofferbak, uit het zicht.

De ruige Sani Pass in Noord Zuid-Afrika en Lesotho.

Tankstations

Zelf autorijden in Zuid-Afrika betekend ook tanken. Over het algemeen zijn er voldoende tankstations door het land. In de meer afgelegen gebieden zijn tankstations schaarser en kan de afstand tussen stations aanzienlijk zijn. Zorg er dus voor dat je op tijd tankt!

Openingstijden

Het merendeel van de tankstations zijn dag en nacht open.

Betalen

Bij tankstations kan contant worden betaald, maar ook creditcards worden goed geaccepteerd. Je tankt niet zelf, maar word je bediend door een servicemedewerker. Deze controleert daarnaast vaak olie en water en maakt de voorruit schoon. Het is gebruikelijk een fooi te geven voor deze extra service. (denk aan 10 rand)

Verkeersborden

  • De verkeersborden zijn in grote lijnen gelijk aan de Nederlandse, met een driehoekige vorm voor de waarschuwingsborden en een ronde vorm voor de gebods- en verbodsborden. Op de ronde, witte verbodsborden met een rode rand, is over de zwarte afbeelding een diagonale rode streep geplaatst, wat in Nederland niet het geval is.
  • Tijdelijke borden, zoals bij wegwerkzaamheden worden gebruikt, hebben een gele in plaats van een witte achtergrond.
    Een rood rechthoekig bord met een witte pijl die naar links, naar rechts of omhoog wijst, betekent: Eenrichtingsverkeer (naar links, naar rechts of rechtdoor).
  • Rood op zijn punt staand vierkant bord met in wit de afbeelding van een voetganger betekent: Voetgangers voor laten gaan.
  • Een wit op zijn punt staand driehoekig bord met een rode rand met daaronder een klein rechthoekig rood bord met in het wit de afbeelding van een voetganger betekent, hetzelfde.
  • Wit rond bord met een rode rand, een zwarte richtingspijl en daaroverheen een diagonale rode balk betekent: Verboden rijrichting.
  • Wit rond bord met een rode rand, een zwarte letter P en daaroverheen een diagonale rode balk betekent: Verboden te parkeren.
  • Rond en wit bord met een rode rand, een zwarte letter S en daaroverheen een diagonale rode balk betekent: Verboden te stoppen.
  • Een wit rond bord met rode rand, een hand met opgestoken duim en daaroverheen een rode balk betekent: Verboden te liften.
  • Een rond wit bord met een rode rand en in zwart twee boven elkaar geplaatste horizontale balken (een isgelijkteken) betekent: Verboden voor onbevoegd verkeer.
  • Blauw rond bord met in wit de letter T betekent: Tol betalen.
  • Blauw rond bord met in wit een naar links stralende koplamp betekent: Dimlicht verplicht.
  • Een blauw rechthoekig bord met bovenin in wit de letter R (van Reservering) en onder in een symbool van een voertuig betekent: Alleen toegestaan voor het afgebeelde voertuig.
  • Een blauw rechthoekig bord met bovenin in wit de letter P (van Parkeren) en onder in een symbool van een voertuig betekent: Parkeren alleen toegestaan voor het afgebeelde voertuig.

Pechhulp

Bel bij pech in Zuid-Afrika de landelijke hulplijn 08 61 000 234 (of +27 11 799 1500). Deze hulplijn is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De pechhulp wordt in en rond de grote steden verzorgd door de AASA (Automobile Association of South Africa).

Noodgevallen

Bel bij een ongeval de politie via het landelijke alarmnummer 10 111 of via 112 met je mobiele telefoon en/of bel de ambulancedienst op nummer 10 177. De brandweer is ook bereikbaar op nummer 10 117. Een bestuurder die betrokken is bij een ongeval, moet het ongeval binnen 24 uur melden bij de politie.

Alle tips op een rij!

  1. Je rijdt aan de linkerkant van de weg, dat went snel.
  2. Zorg dat je voor donker op je bestemming bent aangekomen, straatverlichting is schaars.
  3. Tank tijdig, wacht niet op een bijna lege tank.
  4. Ook in Zuid-Afrika worden snelheidscontroles gehouden, let dus op.

Ik hoop met deze informatie en tips je verder op weg te hebben geholpen om in de toekomst een mooie individuele rondreis Zuid-Afrika te gaan maken want zelf auto rijden in Zuid-Afrika is prima te doen.

Tip: Zelf auto rijden in Zuid-Afrika ? Lees hier meer informatie over een interessante auto rondreis van oost naar west Zuid-Afrika.

Categorieen

Geen berichten toegestaan